HOE KAN IK EEN PGB AANVRAGEN (PERSOONSGEBONDEN BUDGET)?

Een PGB aanvragen (Persoonsgebonden budget) is een op zichzelf staande stap in het proces van zorg aanvragen. Het aanvragen van een PGB kan in sommige gevallen tegelijker tijd met het aanvragen van een zorgindicatie. Echter is het ook mogelijk dit op een later tijdstip te doen. Bijvoorbeeld wanneer u wilt overstappen van zorg in natura naar een PGB. Doormiddel van 5 stappen maken wij u duidelijk hoe een PGB aanvragen werkt. Wij ondersteunen onze klanten graag bij het aanvragen van een PGB. U kunt hiervoor contact met ons opnemen.

Stap 1 PGB aanvragen

Een PGB aanvragen: Bij het aanvragen van de zorgindicatie heeft u de mogelijkheid om aan te geven dat u een PGB wilt. Het CIZ bepaalt namelijk alleen welke zorg u nodig heeft, maar niet in welke vorm u deze krijgt. Hiervoor is het zorgkantoor bij u in de regio verantwoordelijk. Dit gaat als volgt in zijn werk;

  • U vraagt een zorgindicatie aan bij het CIZ voor zorg vanuit de wet langdurige zorg (WLZ). Dit kan digitaal of telefonisch (zie: Een zorgindicatie aanvragen). Hierbij geeft u aan dat u het verkrijgen van een PGB uw voorkeur geniet.
  • Het CIZ bepaalt vervolgens of u een zorgindicatie krijgt voor zorg vanuit de WLZ.
  • Wanneer u een zorgindicatie verkregen heeft, speelt het CIZ de zorgindicatie door naar het zorgkantoor in uw regio en vermeld hierbij dat u zorg wilt in de vorm van een PGB.
  • Het zorgkantoor gaat met u in gesprek over de invulling van de WLZ-zorg.
  • Wanneer u uiteindelijk kiest voor een PGB, gaat het zorgkantoor bepalen of dit mogelijk is.

Beschikt u over zorg in natura en wilt u dit graag omzetten naar een PGB? Dit is mogelijk! Neem hiervoor contact op met het zorgkantoor in uw regio en zij helpen u dan verder.

Stap 2 Verkrijgen van informatie door het zorgkantoor

Om er voor te zorgen dat het zorgkantoor kan bepalen of u in aanmerking komt voor een PGB, hebben zij informatie en/of documenten van u nodig. Het zorgkantoor informeert u over welke informatie zij nodig hebben en hoe zij deze informatie willen ontvangen.

Stap 3 Uw aanvraag wordt beoordeeld

Aan de hand van de aangeleverde informatie bepaalt het zorgkantoor of u voldoet aan de voorwaarden voor het krijgen van een PGB.

Stap 4 U komt in aanmerking voor een PGB

Wanneer u in aanmerking komt voor een PGB zal het zorgkantoor u hier over informeren. Zij berichten u over het feit dat u kunt beschikken over een PGB en hoe hoog het budget is. Wanneer u niet in aanmerking komt voor een PGB dan zal het zorgkantoor u hier eveneens over informeren. Als uw aanvraag is afgewezen blijft de indicatie gewoon geldig en u kunt de zorg dan in natura ontvangen. Dit regelt het zorgkantoor dan voor u.

Stap 5 Regel uw zorg bij en met 2Care4U

Met het verkregen PGB kunt u zelf uw zorg gaan inkopen, bijvoorbeeld bij 2Care4u. Wij plannen een afspraak met u in om te kijken welke zorg het beste bij de situatie past. Voor een afspraak kunt u contact met ons opnemen. Dit kan via info@2Care4u.nl of via 0800-724 724 7

Clientondersteuning

Iedereen heeft het recht om hulp in te schakelen van een cliëntondersteuner wanneer men een aanvraag indient bij het CIZ. De cliëntondersteuning wordt aangeboden vanuit de gemeente. Deze cliëntondersteuner kan u informatie en advies geven. Waar nodig kan hij of zij ook ingezet worden voor eventuele bemiddeling. Wanneer u al in het bezit bent van een zorgindicatie kunt u nog steeds cliëntondersteuning krijgen. U kunt in dat geval terecht bij:

  • MEE(cliëntondersteuning voor mensen met een beperking, tel: 0900 – 999 88 88);
  • Adviespunt Zorgbelang Nederland(hulp bij vragen of klachten over de zorg, tel: 0900 – 243 81 81);

Weet u niet precies bij welk loket u terecht kunt met uw zorgvraag? Neem dan contact op met Juist Loket, tel: 030 – 7897878 of via meldpunt@juisteloket.nl.

Een PGB aanvragen is een op zichzelf staande stap in het proces van zorg aanvragen. Het aanvragen van een PGB kan in sommige gevallen tegelijker tijd met het aanvragen van een zorgindicatie. Echter is het ook mogelijk dit op een later tijdstip te doen. Bijvoorbeeld wanneer u wilt overstappen van zorg in natura naar een PGB. Doormiddel van 5 stappen maken wij u duidelijk hoe een PGB aanvragen werkt. Wij ondersteunen onze klanten graag bij het aanvragen van een PGB. U kunt hiervoor contact met ons opnemen.

Stap 1 PGB aanvragen

Een PGB aanvragen: Bij het aanvragen van de zorgindicatie heeft u de mogelijkheid om aan te geven dat u een PGB wilt. Het CIZ bepaalt namelijk alleen welke zorg u nodig heeft, maar niet in welke vorm u deze krijgt. Hiervoor is het zorgkantoor bij u in de regio verantwoordelijk. Dit gaat als volgt in zijn werk;

  • U vraagt een zorgindicatie aan bij het CIZ voor zorg vanuit de wet langdurige zorg (WLZ). Dit kan digitaal of telefonisch (zie: Hoe verkrijg ik een zorgindicatie). Hierbij geeft u aan dat u het verkrijgen van een PGB uw voorkeur geniet.
  • Het CIZ bepaalt vervolgens of u een zorgindicatie krijgt voor zorg vanuit de WLZ.
  • Wanneer u een zorgindicatie verkregen heeft, speelt het CIZ de zorgindicatie door naar het zorgkantoor in uw regio en vermeld hierbij dat u zorg wilt in de vorm van een PGB.
  • Het zorgkantoor gaat met u in gesprek over de invulling van de WLZ-zorg.
  • Wanneer u uiteindelijk kiest voor een PGB, gaat het zorgkantoor bepalen of dit mogelijk is.

Beschikt u over zorg in natura en wilt u dit graag omzetten naar een PGB? Dit is mogelijk! Neem hiervoor contact op met het zorgkantoor in uw regio en zij helpen u dan verder.

Stap 2 Verkrijgen van informatie door het zorgkantoor

Om er voor te zorgen dat het zorgkantoor kan bepalen of u in aanmerking komt voor een PGB, hebben zij informatie en/of documenten van u nodig. Het zorgkantoor informeert u over welke informatie zij nodig hebben en hoe zij deze informatie willen ontvangen.

Stap 3 Uw aanvraag wordt beoordeeld

Aan de hand van de aangeleverde informatie bepaalt het zorgkantoor of u voldoet aan de voorwaarden voor het krijgen van een PGB.

Stap 4 U komt in aanmerking voor een PGB

Wanneer u in aanmerking komt voor een PGB zal het zorgkantoor u hier over informeren. Zij berichten u over het feit dat u kunt beschikken over een PGB en hoe hoog het budget is. Wanneer u niet in aanmerking komt voor een PGB dan zal het zorgkantoor u hier eveneens over informeren. Als uw aanvraag is afgewezen blijft de indicatie gewoon geldig en u kunt de zorg dan in natura ontvangen. Dit regelt het zorgkantoor dan voor u.

Stap 5 Regel uw zorg bij en met 2Care4U

Met het verkregen PGB kunt u zelf uw zorg gaan inkopen, bijvoorbeeld bij 2Care4u. Wij plannen een afspraak met u in om te kijken welke zorg het beste bij de situatie past. Voor een afspraak kunt u contact met ons opnemen. Dit kan via info@2Care4u.nl of via 0800-724 724 7

Clientondersteuning

Iedereen heeft het recht om hulp in te schakelen van een cliëntondersteuner wanneer men een aanvraag indient bij het CIZ. De cliëntondersteuning wordt aangeboden vanuit de gemeente. Deze cliëntondersteuner kan u informatie en advies geven. Waar nodig kan hij of zij ook ingezet worden voor eventuele bemiddeling. Wanneer u al in het bezit bent van een zorgindicatie kunt u nog steeds cliëntondersteuning krijgen. U kunt in dat geval terecht bij:

  • MEE(cliëntondersteuning voor mensen met een beperking, tel: 0900 – 999 88 88);
  • Adviespunt Zorgbelang Nederland(hulp bij vragen of klachten over de zorg, tel: 0900 – 243 81 81);

Weet u niet precies bij welk loket u terecht kunt met uw zorgvraag? Neem dan contact op met Juist Loket, tel: 030 – 7897878 of via meldpunt@juisteloket.nl.