Veel gestelde vragen omtrent het Corona virus en inwonende zorg

In deze onvoorspelbare tijd merken wij dat veel mensen zich zorgen maken over hun kwetsbare dierbaren. Juist deze kwetsbaren, die los van deze crisis al extra zorg en aandacht kunnen gebruiken, lopen verhoogd risico op complicaties bij besmetting van COVID-19. Wij begrijpen de angst van naasten met betrekking tot de aanwezige/benodigde zorg.

 

Wij krijgen veel vragen over het coronavirus in combinatie met inwonende zorg van zowel huidige cliënten als mensen die opzoek zijn naar zorg. Om u zo goed mogelijk te informeren hebben wij de meest gestelde vragen met antwoorden voor u op een rijtje gezet. Desondanks kunt u ons ten alle tijden bellen bij vragen of voor extra informatie, onze zorgcoördinatoren staan u graag te woord.

 

Is het verstandig om tijdens deze crisis inwonende 24uurs zorg op te starten?

 

Het coronavirus verspreidt zich snel en mensen blijven massaal thuis om verdere verspreiding te voorkomen. Indien iemand zorgbehoevend is dient de zorg uiteraard door te gaan. Wij proberen de risico’s op besmetting zoveel mogelijk te beperken. Hoe we dit doen?

 

  • Omdat de zorgverlener bij uw naasten inwoont is er sprake van 1 op 1 zorg. In tegenstelling tot de reguliere thuiszorg werkt de zorgverlener alleen voor uw naasten en niet met meerdere patiënten. Contactmomenten van de zorgverlener met andere kunnen tot het minimum worden beperkt.
  • De zorgverlener past de opgelegde beschermingsmaatregelen toe van het RIVM.
  • De rijksoverheid adviseert het bezoek aan kwetsbare mensen te beperken. Dit geldt ook voor familie. Per situatie wordt er gekeken naar een passende oplossing. De zorgverlener kan uw naasten ondersteunen in het gebruik van videobellen of andere technologische hulpmiddelen zodat u contact blijft onderhouden met uw dierbare.

 

Gaan de zorgverleners voordat ze beginnen in quarantaine?

 

De richtlijnen van het RIVM worden toegepast. Die richtlijnen geven aan dat zorgmedewerkers in quarantaine worden geplaatst zodra zij verschijnselen van koorts vertonen. In overleg met onze partners heeft 2Care4U besloten geen zorgverleners te plaatsen die ook maar enige vorm van klachten ervaren. Zo gaan wij nog een stapje verder dan de richtlijnen van het RIVM. Wij beseffen ons maar al te goed dat we werken met een risicodoelgroep en doen er alles aan om de kans op besmetting te minimaliseren.

 

Worden de zorgverleners getest op corona?

 

Zorgmedewerkers met klachten die passen bij het coronavirus en die contact hebben met patiënten kunnen getest worden. Daarnaast kunnen patiënten getest worden die een verhoogd risico hebben op een ernstig verloop van corona. Omdat het een vereiste is dat zorgverleners zonder klachten het inwonende zorg traject ingaan is het momenteel nog niet mogelijk om te testen Dit geldt ook voor de reguliere thuiszorg.

Wat als een zorgverlener inwoont en klachten krijgt?

 

Er dient direct contact opgenomen te worden met de plaatselijke GGD, de desbetreffende zorgaanbieder en 2Care4U. De zorgverlener wordt getest op corona. De arts bepaald of de cliënt ook getest wordt op Covid-19. De zorgverlener wordt in isolatie geplaatst totdat de uitslag van de coronatest bekend is. Welke overige stappen er ondernomen worden is per situatie afhankelijk en er wordt per casus bekeken wat de beste oplossing is. De crisiscoördinator van 2Care4U zal in overleg met de familie, de GGD en de zorgverlener zoeken naar een passende oplossing.

 

Wat gebeurt er als mijn naasten klachten krijgt die lijken op de verschijnselen van het coronavirus?

 

Dit wordt direct gecommuniceerd met de plaatselijke GGD en desbetreffende zorgaanbieder. De arts die de patiënt behandeld bepaald of de cliënt wordt getest. In opdracht van de zorgaanbieder brengt 2Care4U alle benodigde beschermingshulpmiddelen die namens het RIVM zijn voorgeschreven. De cliënt gaat in thuisisolatie. De zorgverlener krijgt instructies over het ‘thuisisolatie protocol’.

 

Zijn er binnen uw organisatie zorgverleners of patiënten die het Coronavirus hebben of hebben gehad?

 

Op dit moment is er 1 patiënt getest op Covid-19. De test uitslag was gelukkig negatief, de zorgverlener is daarom niet getest. Dit is de enige Corona test die tot nu toe is uitgevoerd op verzoek van de huisarts bij onze cliënten.